پایش سلامتی سازه ها (SHM):

پایش سلامتی سازه ها (SHM) عبارت است از تعیین پاسخ­ های سازه به منظور آنالیز معکوس آنها برای استخراج مشخصه­ های سازه و ردیابی تغییرات آنها و در نتیجه تشخیص شروع آسیب و خرابی در شرایط سازه­ای . پایش سلامت سازه­ ها در دهه­ های اخیر به دلیل افزایش نیاز به پایش دائم سازه ­های بزرگ به زمینه تحقیقاتی مناسب تبدیل شده است. شناسـایی آسیب در یک سازه از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا کشف زود هنگام آسیب می­تواند از خرابی فاجعه بار سازه جلوگیری کند. شناسایی آسیب بدون نیاز به تخریب سازه با استفاده از پاسخ­های فرکانسی توجه علاقمندان زیادی را در دهه اخیر به خود جلب کرده است. زیرا تغییر در مشخصات فیزیکی سازه­ ها مثل سختی، جرم و میرایی به علت آسیب، پاسخ­های فرکانسی سازه را تغییر می­دهد. مزایای پایش سلامتی سازه عبارتند از:

  • بررسی و ارزیابی مداوم وضعیت سازه به صورت خودکار
  • تعیین سریع و به هنگام نقاط آسیب ­دیده­ ی سازه به صورت خودکار و جلوگیری از انتشار و گسترش آسیب
  • مشخص نمودن ایمن بودن یا نبودن کلی سازه در هنگام وارد آمدن نیروهای شدید بر سازه
  • تعیین نقاط امن سازه به جهت پناه گرفتن یا خروج در هنگام وارد آمدن نیروهای شدید بر سازه به صورت خودکار
  • هزینه ی پایین به نسبت کارایی های بسیار ارزشمند

پایش سلامتی سازه ها می تواند توسط تجهیزات گوناگون صورت پذیرد:

  • پایش رفتار لرزه ای سازه ها با استفاده از شتابنگارها:

به طور کلی موضوع پایش پایش سلامت سازه ها به سه صورت مطالعات ارتعاش محیطی، ارتعاشات اجباری و پایش در زمان وقوع زمین لرزه های بزرگ انجام می شود. بسته به عامل ایجاد کننده شتاب در سازه و بزرگی آن، با انتخاب شتابنگارهای مناسب می توان به صورت بلند مدت یا موقتی به برداشت فرکانس های ارتعاش طبیعی و شکل های مودی اصلی سازه پرداخت. 

  • پایش رفتار لرزه ای سازه ها با استفاده از سیستم های رادار اینترفرومتریک:

سیستم های رادار اینترفرومتریک یک راه حل مناسب جهت پایش از راه دور استاتیک و دینامیک سازه ها می باشند. با استفاده از این سیستم ها می توان سازه هایی مانند پل ها، برج ها، ساختمان های بلند مرتبه و بناهای تاریخی را از راه دور (ماکزیمم 1 کیلومتر)، بدون نیاز به دسترسی مستقیم جهت نصب سنسورها و با دقت کمتر از 0/1 میلی متر که تحت بارگذاری های استاتیک و دینامیک قرار می گیرند مورد پایش قرار داد.

شرکت زمین سنجش رایان با ارائه انواع تجهیزات مانیتورینگ سازه ها از جمله لرزه نگارها، ژئوفون ها، شتاب نگارها و رادارهای اینترفرومتریک قادر به ارائه انواع خدمات و راه حل های مهندسی در حوزه پایش سلامت سازه ها می باشد.

رادارهای اینترفرومتریک جهت پایش سلامتی سازه ها

رادار اینترفرومتریک IBIS-FS PLUS

IBIS-FS PLUS

رادار اینترفرومتریک IBIS-FS PLUS کمپانی IDS ایتالیا یکی از انواع رادارهای اینترفرومتریک می باشد که به منظور پایش وضعیت سازه ها، پل ها و سایر تاسیسات شهری مورد استفاده قرا می گیرد. این سیستم نسخه ای از سیستم IBIS-FS می باشد که مناسب برای محیط های شهری و همراه با نویز زمینه زیاد می باشد و به منظور حذف نویز زمینه به سیستم IBIS-FS یک شتابنگار افزوده شده است. 

اطلاعات بیشتر

رادار اینترفرومتریک IBIS-FS 

رادار اینترفرومتریک IBIS-FS که توسط کمپانی IDS ایتالیا معرفی شده، سیستمی است که بر اساس تداخل امواج مایکروویو کار می کند و به منظور مانیتورینگ از راه دور تغییرات استاتیک و دینامیک سازه ها مانند ساختمان ها، بناهای تاریخی، پل ها و برج ها به کار گرفته می شود.

اطلاعات بیشتر
رادار اینترفرومتریک IBIS-FS