رادار پایش تونل ها و معادن زیرزمینی

پایش تونل ها و معادن زیرزمینی

پایش تونل ها و معادن زیرزمینی یکی از مسائل مهم در زمینه ایمنی و بهره وری آن ها می باشد. در سازه های زیرزمینی از روش های گوناگونی برای نگهداری دیواره ها و سقف تونل ها استفاده می شود از جمله: استفاده ار قاب های فلزی، راک بولت، شاتکریت و … . استفاده بهینه و مناسب از این روش ها یکی از چالش های مهندسین ژئوتکنیک و استخراج می باشد. با توجه به هزینه بر بودن اجرا همچنین زمان بر بودن آن، تشخیص مکان ناپایدار از ملزومات اولیه در مطالعات ژئوتکینیک می باشد. بدین منظور کمپانی REUTECH آفریقای جنوبی دستگاه Sub-Surface Profiler که مختصرا SSP نامیده می شود را معرفی نموده است.

پایش تونل ها و معادن زیرزمینی

این دستگاه یک رادار نفوذی زمین (GPR) می باشد که توسط نفر به راحتی قابل حمل بوده و برای شناسایی فضای پشت دیواره ها و سقف تونل ها تا عمق 10 متر استفاده می شود. به کمک این دستگاه می توان اطلاعات ارزشمندی از شرایط پشت دیواره ها بدست اورد از جمله:

  • شناسایی ناپیوستگی ها
  • شناسایی حفرات
  • شناسایی گسل ها
  • شناسایی مناقط مستعد ریزش

علاوه بر پایش تونل ها و معادن زیرزمینی همچنین به کمک این دستگاه می توان روش نگهداری را کاملا اقتصادی و بهینه نمود. به عنوان مثال چنانچه سیستم نگهداری استفاده ار راک بولت می باشد، به کمک SSP می توان مناطقی که نیاز به راک بولت داشته را شناسایی نموده و از بکار بردن راک بولت ها اضافه در سقف و دیواره ها جلوگیری نمود.

تجزیه و تحلیل آنی داده‌ها

داده‌های SSP را می توان درحالیکه دستگاه زیر زمین قرار دارد مشاهده و تجزیه و تحلیل نمود. این امر به کاربر این فرصت را می‌دهد تا در یک برهه زمانی کوتاه تصمیمات ارزنده‌ای بگیرد که می‌تواند بر روی ایمنی و بهره‌وری معدن و معدنچیان تأثیرگذار باشد. داده‌ها به صورت آنی از حسگر رادار به تبلت انتقال پیدا می‌کنند و پس از اتمام اسکن بلافاصله قابل تجزیه و تحلیل هستند. 

نرم‌افزار درونی

نرم‌افزار پروفیل‌سنج زیرسطحی به صورت یک برنامه مستقل اجرا می‌شود. رابط این نرم‌افزار پیچیدگی ندارد و داده‌ها به صورت دوبعدی نمایش داده می‌شوند و فیلترهای لازم را برای شناسایی و تقویت ویژگی‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ویژگی‌ها

پهنای باند: 300 مگاهرتز – ا گیگاهرتز

عمق اسکن: تا حداکثر 10 متر

تعداد اپراتورهای موردنیاز: 1

جمع‌آوری داده‌ها: آنی

شرکت زمین سنجش رایان پیشگام در زمینه مانیتورینگ و پایش معادن روباز در ایران به عنوان نماینده رسمی و انحصاری کمپانی REUTECH آفریقای جنوبی در ایران، قادر به ارائه انواع رادارهای مانیتورینگ همچنین ارائه انواع خدمات در این حوزه می باشد.

دانلود کاتالوگ