تست سریع فراصوت (التراسونیک) ریل

فراصوت (التراسونیک) ریل

فراصوت (التراسونیک) ریل

سامانه‌ی تست سریع فراصوت (التراسونیک) ریل به‌منظور تشخیص خرابی‌های درونی ریل که از بیرون قابل‌تشخیص نیستند تنظیم‌شده است. با توجه به اینکه شکست ریل بحرانی‌ترین نوع خرابی راه‌آهن است، تشخیص زودهنگام مراحل اولیه رشد ترک، می‌توان از بروز فاجعه جلوگیری کرد. تست فراصوت توجه جدی را از جانب مسئولین امر طلب می‌کند. در این سامانه خرابی‌های ریل به کمک الگوریتم‌های پیشرفته تشخیص داده، و بعد از آن به‌صورت کد‌های UIC گزارش می‌شوند. این سامانه برای اولین بار در دنیا تست التراسونیک با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانده است. همچنین با استفاده از ویژگی سورتمه‌ای (Sliding sled) ضمن فراهم آوردن مزایای بسیار عملکردی و نگهداری، امکان سازگاری با انواع استاندارد‌های تست غیرمخرب را نیز ایجاد کرده است. به‌طوری‌که هزینه‌های اجرایی آن در مقایسه با سیستم‌های دستی که تماس مستقیم با ریل دارند، تا 6 برابر کمتر است. کیفیت بالای عملکردی این سامانه موجب شده که معتبرترین کمپانی‌های نگهداری خطوط در اروپا به آن روی آورده‌اند.

اجزای مکانیکی پیشرفته و بادوام این سامانه امکان ارزیابی ریل‌های با جوش پیوسته و دارای درز اتصال و همچنین ریل‌های با خرابی‌های مختلفی از قبیل squat و کاریوگیشن را فراهم آورده است. سامانه مذکور در تمام شرایط دمایی مختلف ازجمله دماهای بسیار سرد رایج در کشور روسیه و همچنین تمامی شرایط بارشی مختلف قابل‌استفاده است. لذا مدیریت برنامه‌ریزی آن تابع شرایط آب‌و‌هوایی نیست.
سیستم هدایت‌کننده‌ی حسگر دستگاه که منحصربه‌فرد می‌باشد، قابلیت تست ریل در حالت‌های مختلف ریل ازجمله اجزای سوزن‌، امکان ارزیابی بی‌وقفه‌ را فراهم آورده است. نوع ساخت دستگاه، تعویض قطعات را بدون نیاز به مشاوره تخصصی ممکن کرده است. همچنین کالیبراسیون سنسورهای تعویضی به‌راحتی در محل قابل انجام است. سامانه 18 کاناله‌ی تست فراصوت با استفاده از بردهای مبدل دیجیتال 14 بیتی ضد نویز، جمع‌آوری تمام داده‌های موردنیاز حسگرها را تضمین می‌کند. معماری انعطاف‌پذیر سخت‌افزاری سیستم، اجازه تغییرات گسترده برای سازگاری با انواع پورت‌ها و کانکتورها و به تعداد مختلف را برای کاربران امکان‌پذیر می‌سازد. یکی از مهم‌ترین عناصر در طول عمر حسگرهای این سامانه، عدم تماس مستقیم با ریل است. یک پد واسط که به مرور زمان ساییده می‌شود نقش رابط میان حسگر و ریل را ایفا می‌کند. پد مذکور از جنس کامپوزیت مقاوم است و بعد از چندین بار استفاده تعویض می‌شود. به لطف نرم‌افزارهای مناسب، نتایج تست بلافاصله در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد. همین امر باعث شده است که هزینه‌های بکارگیری این سامانه در مقایسه با روش‌های دستی که نیاز به نیروی متخصص دارد، تا 6 برابر ارزان‌تر تمام شود. از طرف دیگر با این روش می‌توان تمام خطوط ریلی کشور را با یک استاندارد ارزیابی کرد، در حالیکه در روش دستی، سلیقه‌ی مهندس انجام دهنده‌ی تست در گزارش دخیل است.

جا‌نمایی‌ها:

بخش مکانیکی سامانه، راهنمای حسگر مغناطیسی است که به‌آسانی بر روی هر نوع بوژی قابل نصب است. این بخش بدون تماس مستقیم با ریل عمل می‌کند، لذا نه نویز ایجاد می‌کند و نه باعث سایش می‌شود. برای هر ریل از 3 الی 6 واحد تست فراصوت استفاده می‌شود که برای آن تا 18 کانال داده موردنیاز است. کانال‎ها با سیم‌های کوتاه به مبدل جریان متصل می‌شوند و بعد از آن به سیستم پردازنده‌ی تشخیص عیب می‌رسد. ماهیت سورتمه‌ای بودن سنسورها اجازه دوران آن به وجوه مختلف تاج ریل را می‌دهد تا بنا به سلیقه‌ی کاربر، هیچ نقطه‌ی کوری در ریل باقی نماند.
شکل زیر یک نمونه از حسگر فراصوت نصب شده بر روی بوژی را نشان می‌دهد. شکل بعدی نیز بازوی تراز حسگر برای امکان تطبیق‌پذیری با خطوط راه‌آهن مختلف را نشان می‌دهد.