پروفیل نگار ریل

پروفیل نگار ریل

پروفیل نگار ریل با اسکن دقیق لیزری ریل و به کمک الگوریتم‌های هوشمند، قادر به تشخیص عیوب ریل است. بعد از تشخیص دقیق وضعیت ریل می‌توان نسبت به برنامه‌ریزی جهت سنگ‌زنی، ساب‌زنی ، جابجایی یا تعویض ریل اقدام نمود. اطلاعات خروجی نرم‌افزار، قابلیت تطبیق با انواع سیستم‌های ماشین آلات ریل‌ساب را دارا می‌باشد. علاوه بر تشخیص پارامترهای کیفی ریل، اطلاعاتی نظیر شیب عرضی ریل و میزان مخروطی بودن مطلوب چرخ نیز از خروجی‌های این سامانه است. بسته به تعداد اسکنرهای نصب‌شده، نیمرخ داخلی یا بیرونی یک ریل یا هر دو ریل قابل‌اندازه‌گیری هستند.

اساس کار پروفیل نگار ریل نیز مانند سامانه‌ی C-TGMS به‌صورت غیر تماسی و با اسکن لیزری است و سازگار با آیین‌نامه‌های بین‌المللی از جمله EN13231-3 است. بسته به درخواست مشتری می‌توان از یک، دو یا چهار مدول مثلث‌سازی لیزری بهره‌برد. به این صورت که، در صورت استفاده از دو مدول، می‌توان نیمی از پروفیل هر دو ریل را مشاهده کرد که قاعدتاً نیمه‌ی داخلی ریل ارجح است. در صورت استفاده از چهار عدد مدول می‌توان پروفیل کامل هر دو ریل را به‌صورت هم‌زمان اندازه‌گیری کرد. قاب دستگاه به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که می‌تواند به‌آسانی به انواع بوژی‌ها و همچنین خودروهای روی خط (Hy-rail) متصل شود. شکل های زیر مثال‌هایی از نصب پروفیل نگار ریل بر روی بوژی و ارابه قابل‌حمل توسط خودرو را نشان می‌دهد. 

 

شکل زیر نمایش اطلاعات اندازه‌گیری شده در محیط نرم‌افزاری را نشان می‌دهد. مش نقاط اندازه‌گیری شده در این شکل نشان دهنده کل پروفیل ریل است. از طرفی ممکن است قسمت داخلی ریل برای کارفرما کفایت کند. لذا می‌توان تنها قسمت داخلی ریل را توسط سیستم اسکن لیزری پوشش داد.